RECENZE #8 - JEŠTĚ NEŽ UMŘU

Obecné informace o knize:

Název (v originále): Before i die
Autor: Jenny Downham
Počet stran: 244
Rok vydání: 2010

Můj názor:

Vzhledem k tomu, že jsem u knihy už dlouho nepobrečela, sáhla jsem po této knize. Čtenáři i kritici na ni pějí oslavné písně a většinou u ní brečí. Tak se mi zdá, že tohle už jsem o nějaké knize psala. Ano psala jsem podobný popis ke knize Hvězdy nám nepřáli. A není divu tohle je totiž taková její předchůdkyně a první kniha, která se na umírající teenagery dívá trochu jinak. Knihu jsem si chtěla už velmi dlouho přečíst (ne, že bych nějakou jinou nechtěla) a když jsem ji našla v knihkupectví za šedesát korun, byla to láska na první pohled. Moc jsem se chtěla vyhnout porovnávání knihy s jinými „uplakanými“ knihami, ale když vás zasáhne tak silný knihomolismus, jako mě tak už vlastně neděláte už nic jiného než, že knihu porovnáváte s tím a oním. Ale ono to nakonec nebylo potřeba. Četla jsem toho hodně, ale ještě ne žádnou knihu o smrti, která by mě motivovala do života. Asi si říkáte, že se mi z toho čtení „přepísmenkoval“ mozek, ale ti kteří si tu knihu někdy přečetli nebo přečtou, mě určitě pochopí. Je to vlastně o tom, že život nemusí být dost dlouhý na to, abychom stihly všechno. A abych taky řekla i něco jiného kromě obsahu tak, styl psaní byl výborný, žádná nuda, pěkně mi to pomáhalo s vžitím do děje a hlavně mě to nenudilo.

Hlavní a vedlejší postavy:

Jak už je psáno v anotaci, knihu vypráví Tessa, která má leukémii a pořádné deprese ze smrti. Její jedinou útěchou je seznam, který si píše na zeď, je v něm vše co se ještě chystá udělat, a až něco z něj splní, tak podrobně to vše popíše do deníku. A že to není nic nevinného. I když ví, že může během pár měsíců zemřít., vyhrabe se z jámy depresí a jde si za svým cílem. Tady nám autorka asi ukazuje člověka, kterým by jsme se měli inspirovat. Zároveň také ukazuje, jak ta její odvaha může být křehká a jak se dá lehko zase najít. Tessa byla velmi uvěřitelná postava, žádné uhlazené myšlenky ani neustálé správné jednání. Škoda, že ji nemůžu pochválit i z jiné strany, protože mi nijak k srdci nepřirostla. Další hlavní postava nemůže být prozrazena, neboť velký spoiler. Vedlejší postavy byly taky takové, že vyhrávali nad sebou a jejich stíny. Její kamarádka i když byla taková divoká a taky trochu lehčího charakteru, jako jediná kamarádka s Tessou byla i nejhorších chvílích.

Závěr:

V ničem mě kniha nezklamala a velmi se mi líbila. Byla jedním velkým příjemným překvapením a ty jsou vždy nejlepší.

*Podle téhle knihy, byl natočen film Teď a tady (v originále Now is good). V hlavních rolích Dakota Fanning, Jeremy Irvine.*